Dobrý den, vítejte v restauraci Atis,

V domě, vystavěném ve stylu organické architektury. Tento sloh vychází z prvků, nacházejících se v přírodě – jako jsou třeba potoky a jejich břehy, stromy, letící oblaka a podobné prvky. V Evropě organickou architekturu prosazovali a v tomto stylu tvořili významní architekti, Katalánec Antoni Gaudí a rakouský architekt Friedensreich Hundertwasser, kteří se také inspirovali přírodními tvary; tvrdili dokonce, že rovná čára je „bezbožná“. Nejen jejich dílem, ale především přírodou a jejími prvky se inspiroval i autor tohoto objektu, Ing. Arch. Vladimír Kačer.

Arch. Kačer bal Václavem Hrubým, ředitelem Zámku Štiřín, na konci devadesátých let postaven před úkol, vytvořit v závěru někdejšího hospodářského dvora na místě stodol protiváhu k zámeckému objektu. Podle vlastních slov nechtěl postavit kopii pozdě barokního zámku, ale přesto chtěl vytvořit pohádkový objekt. A tak, jak stojí na pamětní desce před východem z velkého restauračního sálu do parku s otiskem jeho dlaní: „těmato rukama jsem tento objekt nakreslil a zčásti i postavil. Děkuji všem, kteří mi pomáhali.“ Celé dílo podle jeho návrhu dokončeno prozatím nebylo; stávající část byla otevřena v roce 2000. Rozestavěnost připomínají nedokončené oblouky nedaleko vjezdu. Přírodní prvky najdete ve stavbě na mnoha místech: Do suterénu vede, spíš teče potok z vlnících se žulových kostek, na rozmanitých místech uvidíte (cihlové) překocené vrásy tak, jak to je třeba v Praze pod Barrandovem nebo u Karlštejna. Ve velkém prostoru za barem tvoří nejen celou jižní stranu silueta stromu, ale kmen skutečného stromu, staré lípy, je rozepřen mezi podlahu a trop na témže místě. Všechna kovová zábradlí byla doslova „okopírována“ ze spletí větví stromů na okraji parku, zakřivení větví listnáčů i přesleny větví jehličnanů se promítají i do struktury výplní dveří do klubu. Podél stěn snad všude letí bílá oblaka, ze kterých večer září hvězdy zanořených svítidel.

Architekt Kačer měl ovšem ještě další lásky: člověka a zvláště jeho tvář – a dílo Julese Verna. Zkuste počítat s námi: v Atisu jsme naši 72 lidských obličejů: odlitků, profilů vyřezaných ze dřeva, kovu, i vyrytých do betonu. Všemi patry projíždí verneovská ponorka Nautilus (výtah), ze stěn míří hlavně kanonů starých karavel a fregat a část balkonu je jako vystřižená z Ocelového města.

Kačerovo jméno je zakleto i v názvu objektu Atis: Latinské anas, -atis (anatis) znamená v češtině kachnu i kačera. I po jeho předčasném úmrtí zůstává Dům Atis ojedinělým i jedinečným dílem ve stylu organické architektury v celé České republice.